Climent Picornell

ROBERT FRANK : UN POC MÉS SOBRE LA BEAT GENERATION. Climent Picornell

jcmllonja | 15 Febrer, 2005 12:34

ROBERT FRANK : UN POC MÉS SOBRE LA "BEAT GENERATION". Climent Picornell.

( Fotografies de R. Frank a www.fsnet.co )

És curiós, però les coses, a vegades, vénen per tongades. La setmana passada vaig fer esment de la mort de Lucien Carr, un personatge clau en la configuració de la “Beat Generation” americana. Ara, Robert Frank ( Zurich, 1924), qui passa per ser un dels notaris gràfics de la generació obre una exposició a Barcelona. (Dels diversos llocs on hi ha fotografies seves : http://www.temple.edu/photo/photographers/frank/frank.html )

A l’excel.lent suplement “ Culturas” de “LA VANGUARDIA” ( del 09/02/05), el reportatge de portada és dedicat a “Robert Frank por las malas tierras. Sus fotografias iluminaron la cultura beat...” ja que s’inuagura una exposició al MACBA de Barcelona del 9 de Febrer al 8 de Maig. Dels diferents articles -és molt bo el de Carles Guerra- he triat el d’Antoni Marí, per penjar al bloc, a més d’afegir-hi una fotografia del famós “rollo” de paper continu de teletip en el qual Kerouac hi va escriure “On the Road”.

Frank en la generación beat

ANTONI MARÍ - 09/02/2005


Cuando en 1956 Jack Kerouac contempló las fotografías de Robert Frank , ´The Americans´, quedó asombrado por lo que vio en aquellas 28.000 imágenes. Frank había recogido en un viaje por la América profunda la experiencia que él mismo, Kerouac, acompañado por Neil Cassady, había vivido en los viajes que ambos hicieron por las malas tierras del Middle West y México.


( Fotografies de Robert Frank, al Web de la Universitat de Kansas, www.ku.edu )

En 1955, Frank, acompañado por su mujer y sus dos hijos, recorrió América en un coche de segunda mano y fotografió todo aquello que llamaba su atención. En ocasiones, sin salir del coche, recogía rostros, acontecimientos y paisajes de una manera sencilla y espontánea; tanto como la "prosa espontánea" del narrador Kerouac. Las fotografías de Frank ofendieron a los americanos que podían reconocerse en la prosa de Steinbeck pero no en las fotos de un suizo de Zurich. ´The Americans´se publicó en Francia en 1958 y más tarde en Grove Press.

La misma suerte había corrido la novela de Kerouac, que ningún editor publicaba temiendo herir la susceptibilidad puritana. En sus viajes entre Nueva York y San Francisco Kerouac llevaba en la mochila el manuscrito de ´On the Road´. Gracias a la presión de Ginsberg, Burroughs y Corso se publicó en 1957. Leer ´En la carretera´era como mirar el mundo a velocidad de crucero y a ritmo de jazz cool. Los atributos de sus personajes fueron asumidos por aquellos rebeldes sin causa que pronto ocuparon las pantallas de cine.

(El manuscrit de "On the road" escrit en el "rollo" de teletip que proporcionà Lucien Carr)

El libro de Frank llevaba un prólogo de Kerouac. Frank, que un año antes había leído ´On the road´, quedó tan impresionado como el novelista al ver sus fotos. La analogía entre la fotografía y la novela permitió al fotógrafo integrarse entre los Beat, como uno más. El reconocimiento público les abrumó pero suscitó más colaboraciones. ´Pull my Daisy´fue una película experimental que Frank filmó acerca de la generación Beat, con guión de Kerouac y el título de un poema de Kerouac y Ginsberg, y describe la fiesta que da un joven matrimonio a sus nuevos vecinos. Lo que debía ser una reunión social se transforma en el camarote de los hermanos Marx. El film fue declarado manifiesto cinético, literario y visual y liberó a la imagen de la palabra escrita.


(El gran Tom Waits, retratat per Robert Frank, l'any 1987, durant el tour de presentació de "Rainy dog")




Comentaris

Traduccions de Howl

Xavier Gascon | 18/02/2005, 09:46

Benvolgut senyor/a, En primer lloc m'agardaria felicitar-lo pels articles que he pogut llegir per internet. D'altra banda, ja fa temps que sento curiositat per la "beat generation", tot i que no conegui tant com m'agradaria, i alhora estic molt interessat per saber quantes traduccions s'han editat del poema Howl al català. Moltes gràcies per tot.

e-mail

Xavier Gascon | 18/02/2005, 09:48

Si algú està interessat en contactar amb mi us deixo la meva adreça electrònica.
Afegeix un comentari
ATENCIÓ: no es permet escriure http als comentaris.
 
Accessible and Valid XHTML 1.0 Strict and CSS
Powered by LifeType - Design by BalearWeb